Plantera träd. Massor av träd!

För andra gången på loppet av endast ett fåtal veckor har jag sett den obekväma sanningen i vitögat, jag har upplevt känslan av lite obekväm frustration och en gnutta ångest av att ha fått faktumet slängt i ansiktet på mig, liksom många andra (dock inte tillräckligt många... än). Efter att ha setat och insupit hemska sanningar i en och en halv timme är man ganska mör, och en känsla av stressig jag borde göra nåt för världen, jag borde engagera mig, och alla andra också - tomhet fyller min arma kroppshydda och hjärterot och själa ande. Dock tas det hela ner på jorden lite tack vare, eller om man borde säga på grund av Al Gore, USA:s miljökämpe numero uno. Genom att slänga in några pompösa American speaches, tårdrypande berättelser om barndomens hemska missöden och om hans enga krångliga livsvägar blir det lätt lite för... Jaha? Men det som ska komma fram kommer ändå fram ändå, och det med ett slag i magen. Som man bäddar får man ligga. Vilken fin bädd vi har gjort i ordning åt oss själva här i vår underbara värld.
Så vad kan jag göra? Köpa lågenergilampor och annat miljövänligt? Inhandla miljövänlig bil eller ingen alls kanske? Odla mina egna grönsaker och frukter istället för att köpa ända från borti andra sidan av världen. Eeeh. Men smått kommer stort. Ja, kanske. Plantera träd, massor av träd! Ska jag starta min egen skogsodling någonstans? Ja, kanske.

Idag ska jag och Kristoffer göra en insats. Dock inte för miljön, utan för oss själva. Vi skall ut och njuta av vår underbara svenska natur och den tilltagande våren, andas in den friska luften och springa över halvblöta skogstigar. Vi skall bli hurtiga! Springa springa springa. Jag är riktigt pep!

Men allvarligt talat så borde man faktiskt börja tänka på vad man gör här i livet och i världen. Det är ju inte så svårt och jobbigt egentligen. Det är bara det där första komma-igång-steget som är jobbigt. Sen när man väl har lärt sig att vara miljövänlig är det bara att hålla sig där så... Stillar man sitt samvete en aning kanske.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0