Maggot

Tankeverksamheten i går var mycket aktiv, höll hög fart men kanske inte lika hög standard. Eller vad man ska säga. Långa virriga irrfärder längs krumliga vägar i tankens land utfördes och jag stötte på saker som jag inte ägnat särskilt mycket  tid åt att ens försöka stöta på tidigare i mitt liv. Aldrig har jag tänk så mycket på maggot som jag gjorde i går onsdag. Helt plötsligt mitt i krafsandet i rabatterna och mitt i alla konstiga tankar som dyker upp i huvudet när man tänkt för mycket och inte orkar koncentrera sig på att tänka utan bara låter hjärnan flyta iväg dök det lilla ordet upp. Maggot. Vilket ord. Ogräset frodades som maggot i rabatterna. Nej. Jag kom fram till att maggot är ett ganska trevligt ord, men att det har en kanske inte fullt så trevlig betydelse. Farmor brukar förvara maggot i krälande hög på plastburk i kylskåpet ibland som hon sen ska ha som bete när hon fiskar. Ibland när jag jag var liten och sov över hemma hos henne brukade jag äta groddar på smörgosen till frukost, och ibland förväxlade jag det med maggot. Alltså i tanken. Guds nattskjorta! Jag hade ju inte maggot på smörgåsen heller, tror ni jag är från vettet?! En annan trevlig sak med att äta frukost hos farmor under barndomens ljuva år, var att jag alltid fick Berry jordgubb. Aaah. Det brukade jag sannerligen inte få hemma. Åh en sådan lyx va?! En sak är säker. Jag ska inte döpa en framtida dotter till Margot i alla fall. Det rimmar liksom. Margot. Maggot. Plötsligt mitt i maggoten slog även visheten till och jag kom till en insikt. "Att söka är att finna" Vad som menas med det har jag ej kommit till insikt om ännu, men grejen i sig är ju en insikt i alla fall, vilket är en god bit på väg. Men jag undrar jag. Ofta när jag blir vis för ett ögonblick och kommer på något, eller när rättare sagt när en smart sak kommer till mig, brukar de inte vara så särskilt visa, insiktsfulla eller nytänkande i slutändan. Som den gången jag kom på att Om man förväntar sig det värsta så kan det ju bara bli bättre än vad man förväntade sig. Aah. Jag är ett snille. Not.

Kommentarer
Postat av: Elin

Believe it or not, men idag sa jag faktiskt maggot på jobbet. hittade en lustig larv och sa: åh, en maggot. men det var det förstås inte. har inte sagt maggot på vääääldigt länge. det kanske var telepati eller ödets mystiska vägar. booohoo!

2007-07-06 @ 20:55:38
URL: http://hejhenning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0